Takie rozwiązanie jest wygodne zarówno dla klientów, jak i dla obsługi. Systemy kolejkowe widuje się w coraz większej ilości miejsc. Sprawdzają się one wszędzie tam, gdzie codziennie załatwia sprawy duża ilość klientów. System taki opiera się zwykle na automacie, który wydaje klientom bileciki z numerami. Karteczki te często zawierają również informację o tym, ile osób jest już w kolejce, a także mogą informować o przybliżonym czasie oczekiwania. Numery biletów są kolejno wyświetlane na odpowiednim ekranie przy kasie czy okienku, kiedy poprzednia osoba zostanie obsłużona.
Systemy kolejkowe pozwalają na załatwienie drobnych spraw w pobliżu, jeśli oczekujący wie, że na obsłużenie będzie musiał czekać na przykład pół godziny. Jest to również rozwiązanie problemu ustalania kolejności, gdy klienci nie mogą porozumieć się w kwestii tego, kto powinien być pierwszy w kolejce. Nie trzeba też czekać na stojąco w ogonku – można zająć miejsce siedzące i wstać dopiero, kiedy na ekranie pojawi się odpowiedni numer.